Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kandidatprogram

Strategisk kommunikation

Har du ett stort intresse för kommunikation, varumärke och hur sociala medier och digitalisering påverkar samhället? Är du engagerad i demokratifrågor och vill förstå hur politik kommuniceras? I din framtida karriär, ser du dig som en viktig aktör inom hållbarhetsfrågor, vill du leda kris- och förändringsarbete, designa digitala produktioner? En examen i strategisk kommunikation ger dig en gedigen grund inom kommunikationsyrket!

Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation erbjuder en flervetenskaplig utbildning med målet att du ska bli en analytisk och praktiskt kunnig kommunikatör. Utbildningen ger dig ett helhetsperspektiv på organisationers kommunikationsbehov. Du lär dig grunderna inom strategisk kommunikation. Under programmet utvecklar du kunskaper och färdigheter inom t ex organisations- och varumärkeskommunikation, politisk- och påverkanskommunikation, kris- och förändringskommunikation, finansiell kommunikation, digital och visuell kultur, retorik och kommunikationsdesign. Du ges även möjlighet till ett utbud av valfria kurser, praktik eller utlandsstudier. Utbildning bedrivs i nära samarbete med näringslivet och offentliga organisationer i form av projekt, casestudier och gästföreläsningar. 

Utbildningen

Programmet förbereder dig inför ett varierat arbetsliv inom kommunikation, genom ett fokus på kommunikationsteori och praktiska aspekter av strategisk kommunikation. Programmet belyser strategiska, demokratiska och etiska perspektiv i organisationer. Dessa perspektiv illustreras och problematiseras i relation till aktuella samhällstendenser såsom hållbarhet, genus och mångfald samt teknologisk utveckling. Programmet innefattar utformning av multimedial kommunikation och språkstrategier, såsom utarbetning av kommunikationsplaner, varumärkesstrategier, strategier för påverkanskommunikation och medieproduktion. Programmet adresserar både generella kompetenser och analytisk förmåga samt ett kritiskt förhållningssätt. Under femte terminen har du möjlighet att profilera din utbildning genom att välja mellan praktik, eller att läsa valbara kurser i Sverige eller utomlands. Hos oss möter du lärare med olika ämnesbakgrunder. Delar av utbildningen ges på engelska.

Efter utbildningen

Utbildningen leder till anställningsbarhet inom flertalet yrkesroller inom kommunikation i både privat, offentlig och ideell verksamhet där strategiska, operativa, taktiska samt ledarskapskompetenser efterfrågas. Efter avslutad utbildning kan du till exempel arbeta som: kommunikatör, kommunikationsstrateg, analytiker / marknadskommunikatör, politisk opinionsbildare, projektledare, PR- och kommunikationskonsult eller content manager för sociala medier och andra digitala plattformar. Utbildningen förbereder också för fortsatta studier på avancerad nivå.

Christina berättar vad som kännetecknar strategisk kommunikation

Programinformation

Programkod: SGSKO
Högskolepoäng: 180 hp

Startperiod: HT
Nivå: Grundnivå (Kandidatnivå)
Undervisningsspråk: Svenska

Plats: Helsingborg
Studietakt: Helfart (100%)
Undervisningstid: Dagtid

Förkunskap: Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 4/A4)

Platserna fördelas enligt: Betyg: 66 %, Högskoleprov: 34 %. Universitetet har beslutat att använda giltigt högskoleprovsresultat som skiljekriterium vid lika meriter.

Under utbildningen tränas du i att:

  • Självständigt formulera och lösa forskningsproblem.
  • Söka, selektera och bearbeta stora mängder av information.
  • Jämföra forskningstraditioner och perspektiv.
  • Analysera kommunikationsprocesser i olika sammanhang och discipliner (ex. naturvetenskap, företagsekonomi).
  • Utveckla praktiska färdigheter i kommunikationsplanering.
  • Utveckla praktiska färdigheter i webbdesign och analys.

När du läser ett av våra Kandidatprogram får du:

  • Goda kunskaper om de centrala teorierna inom fältet strategisk kommunikation.
  • Goda kunskaper i bland annat organisationskommunikation, varumärkeskommunikation, politisk kommunikation, public relations och visuell kommunikation.
  • En utvecklad förståelse för strategisk kommunikation från ett samhälleligt perspektiv.
Marie Ledendal profilbild

Marie Ledendal
marie [dot] ledendal [at] iko [dot] lu [dot] se (marie[dot]ledendal[at]iko[dot]lu[dot]se) 
Programansvarig kandidatprogram

Asta Cepaite profilbild

Asta Cepaite Nilsson
asta [dot] cepaite_nilsson [at] iko [dot] lu [dot] se (asta[dot]cepaite_nilsson[at]iko[dot]lu[dot]se)
Programansvarig kandidatprogram

Cecilia Axwinge porträttbild

Cecilia Axwinge
cecilia [dot] axwinge [at] iko [dot] lu [dot] se (cecilia[dot]axwinge[at]iko[dot]lu[dot]se)
Studievägledare